Presentació

Aquest grup està format per Aroa Escribano, Anna Boada, Carla Mestre, Carla Sabater, Júlia Martínez i Júlia Balsells, alumnes de l'assignatura Habilitats Comunicatives. Aquest blog ens servirá per posar en pràctica tot allò que aprenguem al llarg del curs.

diumenge, 22 de novembre del 2015

Resum de les amanaces cibernètiques en el camp de l'educació i la seguretat a Internet

Dins del mal ús de les tecnologies hi ha dos fenòmens: el grooming i el ciberassetjament.
El grooming és un conjunt d’estratègies que desenvolupa un adult per guanyar-se la confiança d’un menor a través d’internet amb la finalitat d’obtenir concessions de tipus sexual.
El ciberassetjament consisteix en agressions psicològiques a través de xarxes socials o dispositius mòbils. Cada vegada, hi ha més consciencia d’aquesta violència cibernètica, tot i així segueix molt present en les aules.
 La majoria de les víctimes presenten conductes observables comunes i, per tant, és important estar atents als diferents indicadors i detectar els casos de ciberassetjament amb rapidesa.
Hi ha diferents indicadors per detectar aquest tipus d’agressions dins l’àmbit escolar:
 - Assetjament escolar (bulling).
 - Absentisme escolar.
 - Baix rendiment acadèmic.
 - Comportaments estranys i sobtat després d’un trucada o un missatge.
 - Causes psicosomàtiques (marejos, vòmits...).
 També existeixen alguns indicadors observables per part dels companys:
 - Bromes desagradables i missatges electrònics insultants.
 - Fan sentir a la víctima sentir sempre culpable del que li passa.
 - El marginen i inciten a la resta de companys a marginar-lo i menysprear-lo.
 Tot això es pot combatre mitjançant l’educació emocional i fomentant la relació entre iguals mitjançant l’assertivitat i l’empatització. Una eina molt útil seria la mediació, dinàmiques, rolls playings, etc. És tan important tenir en compte el subjecte actiu de l’agressió com el passiu i per afrontar d’una manera més efectiva el problema és primordial tenir informades les famílies envers el ciberassetjament per poder eradicar-lo més fàcilment.
 Un exemple de proposta d’actuació en una escola en cas de ciberassatjament seria la següent:
 - En primer lloc, cal esbrinar les persones responsables d’aquest assatjament i quin objectiu perseguien aquestes amenaces.
 - S’ha de deixar clar que no es permetran aquests tipus de conductes i explicar quines serien les sancions imposades als qui ho practiquin.
 - Els assetjadors hauran de demanar disculpes a l’alumne agredit.
 - El centre aplica les mesures correctores en base del decret d’autonomia dels centres educatius, on és la direcció del centre la que ha d’imposar la sanció en la resolució de l’expedient.
 - Per últim, aquestes actuacions han d’estar assessorades pel professorat orientador i tutor en els temes de projectes de convivència. 

Les tecnologies aporten avantatges a no ser que se'n faci un ús inadeqüat. Quan les persones no són conscients del risc d'aquestes, poden aparèixer problemes com una conducta adictiva, la vulneració de drets, una conducta discruptiva com el phishing... o el ciberassatjament. Per tant, per prevenir aquests tipus de problemes, es recomana tenir filtres de privacitat, com el fireworks que talla la comunicació i l'antivirus que talla les amanaces. Apart d'aquests filtres, també hem de vigilar cada cop que tenim a les mans un dispositiu amb accés a la xarxa, de no obrir ni respondre correus de gent que no coneixem, no fer pública la nostra adreça de correu, donar el telèfon només a les persones que coneixem i hi confiem, desconectar la càmara web quan no l'estiguem utilitzant, no compartir imatges nostres o de la nostra família que ens puguin causa algun problema... Per una millor connexió i seguretat és aconsellable fer cas a aquestes recomanacions ja que ser boicotejat per internet no és divertit, així que hem de saber com protegir-nos d'aquests possibles atacs.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada